KrF Rogaland
Jonas Sayed har flotte dongeri
KrF Rogaland er en del av Kristelig Folkeparti (KrF) i Rogaland. I forbindelse med valgkampen, ønsket de å skape oppmerksomhet rundt sin stortingsrepresentant, Jonas Sayed, på en utradisjonell måte. Målet var å nå ut til et bredere publikum med et budskap som både var humoristisk og i tråd med partiets verdier.
Bakgrunn
I et politisk landskap preget av tradisjonell kommunikasjon, ønsket KrF Rogaland å skille seg ut. De trengte en kampanje som brøt med forventningene, skapte engasjement, og som samtidig bevarte politikerens og partiets integritet. Inspirasjonen ble hentet fra den kontroversielle amerikanske reklamekampanjen "Sydney Sweeney has great jeans".
Tilnærming
Tilnærmingen var å overføre den satiriske stilen fra den amerikanske kampanjen til en norsk, politisk kontekst. Ved å bruke et enkelt, men gjenkjennelig visuelt uttrykk, kunne de leke med etablerte reklamekonvensjoner. Strategien var å bruke humor for å senke terskelen for politisk engasjement, og samtidig kommunisere Jonas Sayeds verdier på en minneverdig måte.
Løsning/Idé
Løsningen ble kampanjen med slagordet "Jonas Sayed har flotte dongeri – og verdier". Ved å vise bilder av Sayed i dongeri, kombinert med den humoristiske undertittelen, skapte de en bevisst kontrast mellom det overfladiske budskapet og det dypere innholdet. Dette satiregrepet gjorde det mulig å skape en folkelig profil for politikeren, og den enkle, men effektive estetikken sørget for at kampanjen spredte seg raskt.
Utføring
Kampanjen ble lansert digitalt, hovedsakelig på sosiale medier, der den raskt fikk oppmerksomhet. Den enkle designen gjorde det lett å dele og kommentere, noe som bidro til at den raskt ble omtalt i flere medier. Responsene var overveiende positive, og kampanjen viste hvordan et kreativt, satirisk grep kan kutte gjennom støyen og bygge en tydelig profil.
Tjenester levert
- Strategisk kommunikasjon
- Kreativt konsept
- Visuell identitet for kampanjen
- Digital publisering og spredning